Voor niets gaat de zon op: gratis bestaat niet

Een beetje online ondernemer is ook affiliate partner – ik in ieder geval wel (en dit is mijn linkje 😉 ). Nadat ik jaren gratis boeken en producten promootte waar ik fan van was, ging ik samenwerkingen aan met verschillende webshops: als iemand een product of dienst koopt via de link die ik deel, krijg ik commissie over het aankoopbedrag. Dat kost de consument niets, ik snoep gewoon een stukje van de winst af – mijn beloning voor de deal die ik geregeld heb. Niets mis mee, zolang je dat maar transparant en eerlijk doet. Of zoals ik altijd zeg over je communicatiestrategie: zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Ik promoot dus geen producten die ik zelf niet heb gekocht of nooit zou kopen. Ik promoot artikelen die ik al heb of zou willen hebben. En dat zeg ik ook eerlijk. Bovendien meld ik ook altijd dat de link die ik deel een affiliate link is, evenals dat ik het eerlijk deel als ik iets gratis heb gekregen. Niet alleen netjes, maar ook gewoon verplicht; de consument heeft het recht te weten dat ik hier zelf óók iets uit haal. Maar sommige (veel!) ondernemers en influencers lappen deze regels gewoon aan hun laars…

Een voorbeeld: een paar maanden geleden kreeg ik berichten van een bedrijf waar ik klant ben dat ze een bijzondere deal hadden die ik niet mocht missen. (Sterk staaltje marketing hadden ze in hun campagne, maar daar hebben we het misschien later eens over.)
Grappig genoeg kreeg ik ook van andere ondernemers nieuwsbrieven (en ik ga er hier maar niet op in of ik me ook ooit daadwerkelijk heb ingeschreven voor die nieuwsbrief of dat ze me gewoon ongewenst op de lijst hebben gezet) waarin ze dezelfde deal promootten. Ik wist meteen: dit zijn affiliate partners van dat bedrijf en als ik de deal via hen aanschaf, krijgen zij daar commissie over. Ik was al van plan om de deal te kopen, dus ik zou dat net zo goed via deze mensen kunnen doen en hen zo een extraatje kunnen gunnen, ware het niet dat zij NERGENS in hun mailing benoemden dat hun promotie voor dit bedrijf een samenwerking was. En dat irriteerde me.

Een van die ondernemers ging nog een stapje verder. Zou ik de deal aanschaffen, dan deed hij er nog een schepje bovenop: ik zou zijn cursus ter waarde van maar liefst 147 euro gratis krijgen als ik de deal zou aanschaffen. Waarom zou hij dat in hemelsnaam doen, vraag je je af? (Nou, ik wist wel waarom, omdat hij een mooie commissie zou krijgen als ik de deal via zijn link zou aanschaffen. Maar zijn antwoord luidde anders.) Zijn woorden: “Jij wilt serieus aan de slag en je online business opbouwen. En daar heb je niet alleen de kennis voor nodig maar ook de tools. En dat laatste wil ik je nu gratis aanbieden zodat je nog sneller AAN je business kan bouwen.” Had ik me dan toch vergist? Dit klonk heel nobel. Hij deed dit voor mij! Ik las de mail nog een keer en nog een keer. Niet alleen stond nergens dat dit een affiliate samenwerking was, óók stond nergens de voorwaarde dat je zijn cursus alléén kreeg als je op de link in zijn mail klikte. Het enige (!) dat ik hoefde te doen was mijn aankoopfactuur naar hem sturen en mijn e-mailadres doorgeven en dat was het.

Ik besloot de proef op de som te nemen. Ik kocht de deal (via de website van het bedrijf en dus niet via de link in de mail van deze ondernemer) en ik stuurde mijn factuur naar de betreffende ondernemer met een begeleidend mailtje: ‘Toffe actie van je!’ Tot mijn verbazing (maar niet echt) kreeg ik niet veel later een mail terug: ‘Helaas zie ik jouw factuurnummer niet tussen mijn bestellingen staan. Dus ik verwacht dat je via een andere link de cursus hebt aangekocht. Dat is uiteraard helemaal goed alleen ik kan je hiermee geen toegang kan geven tot . Hiervoor had je gebruik mogen maken van de links in mijn mail.’ Ik las het goed, ‘mogen maken’. En ik had ervoor gekozen dat niet te doen, want het was niet verplicht. Toch?

Ik heb nog even terug gekoppeld dat ik die voorwaarde nergens heb gevonden en maakte van de gelegenheid gebruik om op te merken dat ik ook nergens heb gezien dat dit een affiliate samenwerking was, maar ik heb – heel gek – geen antwoord meer gekregen.

Is er al een commissie-commissie die onderzoek instelt naar het oneerlijk verdienen van commissie?

Dus lieve consumenten, let goed op waarom iemand iets gratis met je deelt: voor niets gaat de zon op en te mooi om waar te zijn is vaak ook dus gewoon niet waar. Let goed op wie je vertrouwt.

En lieve mede-ondernemers: zeg wat je doet (hallo, ik promoot dit omdat ik fan ben, maar ook omdat ik iets aan jouw aankoop verdien!) en doe wat je zegt (je hebt gelijk, je krijgt mijn cursus gratis aangezien ik dat beloofd heb). Zo simpel is het.