“Beste passagiers, we zijn zojuist begonnen met de daling. We vragen u vriendelijk om nu terug te keren naar uw stoel, uw stoelriem vast te maken, en ervoor te zorgen dat uw stoel en tafeltje in de rechte positie staan.”
Door je nieuwe collega vooraf goed te informeren over de verwachtingen, gebruiken, waarden en normen binnen je organisatie, krijgt je medewerker een zachte landing op de nieuwe werkplek. Wel zo fijn!
Hoe je dat doet?
Safety instructions
Een goede onboarding houdt in dat je medewerker al vóór de eerste werkdag op de hoogte is van de meest belangrijke regels, richtlijnen en instructies, maar ook van de cultuur en gewoontes. Dat is niet alleen fijn voor jou als werkgever, maar vooral ook voor je nieuwe collega.
Coming home
Je ergens thuis voelen betekent dat je je weg kunt vinden: je weet hoe alles werkt, waar alles staat en bij wie je moet zijn als je iets niet snapt. Daarom heb je een goed ingericht intranet, een handboek of een variant daarop. Nog niet in huis? Ik kijk graag met je mee welke (sociale) communicatiemiddelen jij mist en wat het beste past.
Je ergens thuis voelen heeft niet alleen praktische oorzaken; er is ook een sociaal-emotionele component. Daar vertel ik meer over bij de halte ‘onderweg‘.